Актуално

„Хлябът от чисти ръце” – Национална кампания на браншовия съюз в подкрепа на легалния бизнес в партньорство с МЗХ, БАБХ и МФ

Мариана Кукушева, НБСХС: Малкият семеен бизнес започва отново да прохожда в България

Председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева в интервю за Агенция „Фокус“ за инициативата „От зрънцето до хляба“.

Фокус: Госпожо Кукушева, какво представлява инициативата „От зрънцето до хляба“?
Мариана Кукушева: Инициативата „От зрънцето до хляба“ е част от комуникационната стратегия на националния фонд на хлебарите и сладкарите, подчинен на философията, че хлябът е извор на живот, той е молитва, но той е и сърдечен пулс. Хлябът е храната, която е насъщна и може би затова присъства във молитвите на всички религии, може би затова пред хляба и пред Бог всички са равни, независимо от ръст, пол, занятие, етнос, цвят на кожата и т.н. Идеята да се обърнем към най-малките е изключително актуална в днешния момент, защото 21-ви век и неговото второ десетилетие е подчинено като тема в целия Европейски съюз – хранене и изграждане на здравословни хранителни навици у децата. Не можем да очакваме от държавата да свърши нашата работа спрямо българските бъдещи потребители. Бизнесът вече е задължен да създава потребителски навици у най-малките, така че утре, когато самите те са преки потребители, влизат в търговските обекти, купуват, избират, да правят своя осъзнат избор въз основа на традиционното хранене, здравословността на храната, да приемат и да упражняват хранителни режими, които никога не изключват хляба.

Между другото това е един факт, който вече е характерен за човечеството, защото според изследване на СЗО вече няма дипломирани експерти по хранене - диетолози, които да отричат ролята и значението в здравословното хранене на човечеството на хляба. „От зрънцето до хляба“ представлява един малък наръчник за малки вълшебници и за пораснали любознателни деца, той е двустранен, двулицев, в първия вариант обхваща децата от 3 до 8-годишна възраст – там сме написали една специална приказка, посветена на темата от зрънцето до хляба, а във втория вариант, втората корица е за пораснали, любознателни деца с много интересни исторически факти, много интересни данни, свързани с Нормативната наредба на идеологични норми на децата в България. Оставили сме широко отворена вратата за това, освен да заобичат хляба и да го консумират с любов, с доволство, да имат предвид, че могат и сами да изработват хляба. Тазгодишното изложение „Булпек“ беше подчинено на тази тема, и защото хлябът е най-добрата компания на всяка храна и напитка.

Фокус: Колко фирми участваха в инициативата?
Мариана Кукушева: В инициативата участва целият бранш хлебари и сладкари, а това са някъде около 510 фирми, регистърът на фирмите – производители на хляб и сладкарски изделия е много динамичен, той е качен на сайта на Агенция по контрол и безопасност на храните, но не това е акцентът колко фирми участват, акцентът бяха децата като тази таргет група, в която създаваме веднъж отношение, а втори път самите те възпитават своите родители през познанията, които им даваме, през широката гама от вкусове на хлябове по утвърден стандарт в България, които произвеждаме, освен бял, типов и „Добруджа“ по утвърден стандарт в България, вече произвеждаме ръжен, ръжено-пшеничен и пълнозърнесто-пшеничен хляб. Тоест цялата гама, необходима за здравословното развитие на детския организъм, вече е с печата за качество, който от НБСХС удостоверяваме.

Фокус: Високо ли е качеството на българските хранителни продукти, произвеждани в България?
Мариана Кукушева: Няма как да говоря за всички видове храни, които произвеждаме в България, но България е известна и е исторически заложено при нас вкусът от миналото да е съчетан с аромата на бъдещето. В този смисъл България е една от балканските страни, които имат богато и разнообразно меню, а в същото време традиции в приготвяне на храната. Що се отнася до българските хлябове, достатъчно е да погледнем търговския обмен на България по отношение на страните в Европейския съюз и извън него, за да видим, че хлебните изделия са на първо място в този търговски обмен - увеличават се и за нас е изключителна гордост да кажем, че през търговските вериги всъщност във всяка топла точка на Европа, европейският потребител консумира български хляб, произведен от българска суровина.

Фокус: Кои са храните, които изнасяме най-много за чужбина?
Мариана Кукушева: Не мога да ви дам такъв списък, защото не е в обсега на моето любопитство, нито на моите задължения. Важно е, че хлебопроизводството е водещ бранш по отношение на търговския износ. Освен това е още по-важно за тази година, че ръстът на увеличение на износа никак не е малък – може би около 1,5%.

Фокус: Имаше ли интересни иновации, които показаха производителите на изложението?
Мариана Кукушева: В хлебопроизводството и сладкарството иновациите не следват всяка година, това е по-специфичен, технологичен процес при нас, защото това изложение не е толкова търговско. „Булпек“ изложението е изложение, което показва ниво, имидж, показват се традиции, показва се обогатяване на вкуса, не толкова иновативни хлебни изделия, защото хлябът е традиционна храна, това е центърът на нашето изложение. Тази година за първи път присъстваха около 15 малки фирми, съвсем нови и за първи път участващи в изложението и немалка част от тях взеха по един златен медал за продукта, с който се състезаваха. Това е много добра новина. Малкият семеен бизнес започва отново да прохожда в България, може би защото условията за неговото развитие вече са по-актуални и предполагат развитието на такъв тип бутиков бизнес, който да създава уникални изделия с вкус и качество. Тази година за първи път златният медал беше придружен с рекламен пакет на стойност 200 лв. за публикация на едномесечна реклама в 80 сайта, такива, които гарантират 80 000 кликвания на потребители. Това е много важно – да помогнем за рекламирането на такъв тип бутикови, традиционни и вкусни храни, които създаваме тук, в България и подчертавам – български суровини.

Фокус: Каква беше зърнената реколта тази година?
Мариана Кукушева: Много добра реколта, неочаквана даже за статистиката. При тези наводнения, при това нетрадиционно лято, всъщност зърнената реколта на България е над 6 млн. и 250 хил. тона. Зърнената реколта през последните 20 години не е имала толкова високо белтъчно съдържание. Около 70% от прибраната реколта има изключително високи хлебопекарни качества. Това е една радостна новина, защото себестойността на зърнената реколта беше покачена от липсата на сняг, от дъждовната пролет, от хладното лято, но така или иначе, както се казва - Бог беше с нас.

Фокус: Очаква ли се поскъпване или поевтиняване на хляба в близко бъдеще?
Мариана Кукушева: Хлябът е пазарна стока като всички останали, цената на хляба се определя от търсенето и предлагането.

Източник: focus-news.net



Проекти

Bojko Satchanski i Mariana Kukusheva Споразумение за прилагане на добри търговски практики Прочети повече...
"Пазарът на бързооборотни стоки в търсене на..." Прочети повече...

bgРЕГИСТЪР
на фирмите произвеждащи хляб и брашно по Утвърден страндарт „ България“ за 2019 година.
Изтегли от ТУК

Издания

mail.pcexpert.bg

ДИСКУСИОНЕН КЛУБ

Дискусия за здравословното детско и ученическо хранене


-------------------------------------------------

Измама с храни, злоупотреба с информация за храни и влиянието върху здравето на потребителя

25 години Булпек

Галерия Булпек 2018

Puratos

Lesaffre

adevertisement message 512

adevertisement message 512

adevertisement message 512

adevertisement message 512

adevertisement message 512

adevertisement message 512

adevertisement message 512